Pruga Niš - Prokuplje - Priština - Kosovo Polje

Sve vezano za istoriju železnica u Srbiji
Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Pruga Niš - Prokuplje - Priština - Kosovo Polje

Poruka od ivanjz »

Ova pruga građena je posle I svetsko rata u različitim periodima.

Slika

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga Niš - Prokuplje - Priština - Kosovo Polje

Poruka od cira-1 »

Izvod iz starog reda vožnje.

Slika


Prvo službeno mesto na ovoj pruzi je Međurovo. Dve fotografije koje je snimio moj drug GANZ.

Medjurovo - peroni
Slika

Medjurovo - stanična zgrada
Slika

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga Niš - Prokuplje - Priština - Kosovo Polje

Poruka od cira-1 »

Na jednom od foruma gospodin forest priložio je tekst o istoriji ove pruge :

Ideja o izgradnji pruge kroz Toplicu nastala je krajem XIX veka a pruga je trebalo da bude jedna od pruga koje povezuju Jadransko i Jonsko sa Crnim morem(što se nikada nije desilo). Međutim topličani će prugu dobiti tek 1925. godine skoro 40 godina nakon donošenja plana o izgradnji. Prvi deo pruge Doljevac-Prokuplje svečano je pušten u saobraćaj 27.12.1925. Bila je to velika svečanost. Čitav grad se sjatio oko železničke stanice a većina prisutnih je tada prvi put u životu videla voz. Dve najveće svečanosti u Prokuplju od oslobađanja od Turaka 1878. pa do početka II svetskog rata bile su doček prvog voza 1925. i otvaranje spomenika topličkim junacima 9. oktobra 1934. kada je Kralj Aleksandar došao u Prokuplje, tačno mesec dana pre nego što će biti ubijen u Marselju ( tek iz trećeg pokušaja je uspeo da skine platno sa spomenika i ljudi su to smatrali nekim lošim predznakom). Već naredne godine (1926) probijanjem tunela ispod brda Hisar kreće dalja izgradnja pruge prema Kuršumliji tako da je 4.12.1929 pruga otvorena do Pločnika, a već 6.7.1930 na velikoj svečanosti prvi voz je stigao u Kuršumliju.
Time je završen deo pruge kroz Toplicu od Doljevca do Kuršumlije u dužini 56km i 200m. Pruga je delimično građena šinama koje su stigle iz Nemčke kao ratna odšteta i na kojima stoji 1908. i 1911. godina. Verovali ili ne te šine su uglavnom i dan danas na pruzi, evo čitav vek kako su napravljene. Od Kuršumlije do Prištine bilo je potrebno izgraditi još 65 km pruge a gradnja je nastavljena 1937. godine pa prekinuta zbog izbijanja II svetskog rata. Inače ovaj deo pruge do granice u mestu Merdare prolazi kroz kraj koji se zove Kosanica.
Nakon II svetskog rata nastavljena je izgradnja pruge kako sam pročitao u jednom tekstu uz pomoć radnih akcija i „kuluka“. Naime kosanički srez je bio poznat kao četnički kraj pa su zbog toga nove vlasti na silu terale narod na gradnju pruge. Takođe bila je razrezivana velika renta pa su ljudi na pijaci morali da kupuju žito da bi uspeli da predaju vlastima tako da i pored izgrađene pruge i puta Niš-Priština dobar deo stanovništva je doneo odluku da se odseli u Vojvodinu. Veliki broj porodica je otišao u mesto Putnikovo kod Kovačice gde i danas žive... a Kosanica ostade pusta.
Pruga do Prištine je svečano otvorena 7. jula 1948. na državni praznik. Prosto se ne zna koji deo pruge je lepši, da li onaj kroz Toplicu koji je pitomiji ili onaj kroz Kosanicu koji je više planinski. Na tom delu od stanice Rudare ka Kosovu pruga ima jako zanimljivu trasu sa 6 tunela od kojih su najveći „Kružni“ tunel koji zaokreće trasu pruge za 180°, kao i tunel „Merdare“ koji je i najduži tunel, negde oko 1,5 km. Ulaz u tunel je na našoj strani granice a kada izađete iz tunela znate da ste stigli na Kosovo. U tom periodu negde pred rezoluciju IB dok smo još bili u prijateljskim odnosima sa Albanijom sa jednog dela pruge između Prokuplja i Pločnika skinute su šine i poklonjene tada bratskoj Albaniji za izgradnju pruge Tirana- Drač, a u kontekstu one priče o međunarodnoj pruzi koja iz Albanije preko Kosova, Niša i Prahova izbija na Dunav. Bilo je predviđeno da se pruga kod Pločnika preusmeri i skrene ka Blacu i dalje prema Kruševcu ali se od tog plana odustalo zbog rezolucije IB. Inače kada god je Tito dolazio u Toplicu dolazio je ovom prugom po povratku sa Kosova.
Jako je zanimljiva i trasa kroz Prokuplje, odnosno hisarski tesnac gde pruga prelazi preko 4 mosta i tunel koji se nalazi ispod same crkve Sv. Prokopija po kome je Prokuplje i dobilo ime. Prokuplje je prolazna stanica a Kuršumlija čeona. U Kuršumliji postoji triangla tako da voz može da ide ka Kosovu (i obrnuto sa Kosova ka Nišu) a da ne ulazi u Kuršumliju.

PUTNIČKI I TERETNI SAOBRAĆAJ
Nakon II svetskog rata sledi period povećanja obima transporta kako putnika tako i robe. Iako je ova pruga najbliža veza između Kosova i Koridora 10 uvek je značajnija bila pruga od Kraljeva preko Raške do Mitrovice, tako da se glavni transport roba odvijao tom prugom. Kada je otvorena pruga do Prokuplja, bila su dva polaska za Niš a onda kada je uveden trći, kaže moj deda, ceo grad je pričao o tome. Najviše prevezenih putnika bilo je krajem šezdesetih a onda je asfaltiranjem puta Niš- Priština polako autobus počeo da uzima putnike. Ipak sve do početka devedesetih vozom se i te kako putovalo. Moj otac je studirao u Prištini krajem sedmadesetih i kaže da nikada nije otišao do Prištine autobusom, samo vozom . Koliki je najveći broj polazaka između Niša i Kosova Polja ne znam, ali pred bombardovanje 1999. bilo ih je četri dnevno. Zanimljiva je i 1993. godina kada su zahvaljujući ovoj pruzi topličani uspeli da prežive hiperinflaciju tako što su stare stvari, razno pokućstvo nosili u Podujevo na pijacu i prodavali albancima bud zašto, a onda kupovali namirnice, zato što su na Kosovu prodavnice bile pune robe. Nema osobe u Prokuplju koja nije makar jednom otišla u Podujevo te 1993. godine. Voz je ličio na pravi švercerski voz. Vagoni su bili oni sa terasicom ispred vrata, ne znam kako se beše zovu. U to vreme kašnjenja su bila ogromna, često su otkazivani polasci. Od Prokuplja do Prištine putovalo se skoro 4h (91km). Posle 2000. kada je krenuo da saobraća samo šinobus moram priznati da je bio tačan u minut, a nekada je stizao i pre vremena. Ljudima je to bilo prosto neverovatno. Međutim mali broj polazaka, često prekidanje saobraćaja zbog kvarova i pored niske cene karte nisu uspeli da masovno vrate ljude železnici ali može se primetiti da je jedno vreme broj putnika bio solidan. Naravno taman se ljudi naviknu na voz a onda se sve garniture pokvare i na stanici piše „Za Niš- NEMA VOZ“. Jedno vreme je šinobus išao do Merdara a sada ponovo samo do Kosaničke Rače i to jednom dnevno. Inače na kosovskoj strani postoji teretni saobraćaj od Kosova Polja do Podujeva.

Što se tiče teretnog saobraćaja nekada, kada je u topličkom okrugu postojala privreda bilo je i prevoza robe. Prevozilo se i žito o čemu svedoče brojni magacini u stanicama Mala Plana, Beloljin, Žitorađa. U Prokuplju su postojali industriski koloseci do Fabrike obojenih metala (poslovala u sastavu RTB Bor pa je roba išla na toj relaciji ili za Sevojno), onda industrijski kolosek do fabrike „Topličanka“, kolosek do silosa za žito i kolosek do fabrike koja se bavila proizvodnjom feldspata, liskuna i kvarca. Oni su prestali da prevoze robu železnicom još sredinom osamdesetih o čemu je izveštavala i Televizija Beograd. Taj kolosek je danas jednostavno zatrpan zemljom...Btw, nivo industrijske proizvodnje u Topličkom okrugu je svega 9% od proseka iz 1989. godine... tako da nemamo o čemu da pričamo
Danas se prevozi drvo koje šumsko gazdinstvo prodaje Simpu iz Vranja (jako retko), a jedna benzinska puma je napravljena odmah pored industrijskog koloseka nekadašnje fabrike Topličanka tako da oni gorivo dobijaju železnicom.

INFRASTRUKTURA
Pruga nije remontovana nikada od svoje izgradnje. Tu i tamo su menjani truli pragovi na desetak godina. Bila je neka velika akcija menjanja pragova krajem sedamdesetih, početkom osamdesetih da bi se povećao osovinski pritisak, a poslednji put pragovi su menjani 1989. godine. Pruga je do Prokuplja u boljem stanju i dozvoljeni pritisak je 18t a dalje ka Prištini 16t. Ovde na forumu mi je neko rekao da je kolosecna resetka položena u šljunak, a ne u tucanik što znači da rekonstrukcija ne može da prođe samo sa zamenom šina i pragova već i sa izradom novog donjeg stroja... imajući u vidu da je u ovoj zemlji decenijski poduhvat remontovati 10km na koridoru 10 verovatno će ova pruga otići u istoriju.... možda i neće ali ako bude situacija kao do sada onda hoće.

E, da prošle godine je remontovano 100 m sporednog koloseka u Prokuplju, tj. koloseka kod zgrade gde se vrši utovar robe. Stavljene su stare šine i stari pragovi, remont je trajao 3 meseca, ako sam 10 puta prošao tu, 9 puta sam zatekao radnike kako spavaju... tragično.

U NATO bombardovanju srusen je most kod sela Podina izmedju Prokuplja i Žitorađe, koji je odmah nakon bombardovanja obnovljen, doduše u nešto izmenjenom obliku. Najveći problem je što je ulaz u tunel kod Merdara zatrpan i evo do dan danas pruga ne funkcioniše. Imam sliku zatrpanog tunela i okačiću je ali prvo da pitam čoveka koji je slikao za dozvolu. Uglavnom izgleda kao da tu nikada nije išla pruga. Već je oformljena mala šuma, nekoliko desetina metara šina je skinuto a zbog zapušenih odvodnih kanala nakupila se ogromna količina vode. Možda je i neki izvor u blizini (a na samom ulazu u tunel je takođe bio izvor). Postoje neke inicijative da se pruga osposobi ali za sada ništa od toga. Lukoil je sagradio veliko skladište kod Doljevca i imaju nameru da Kosovo snabdevaju preko ove pruge ali po svemu sudeći pre će otići u Makedoniju nego ovom prugom.

NA KRAJU...
Sve u svemu sudbina pruge je neizvesna kao i celog Topličkog okruga koji zbog velikog siromaštva polako ostaje pust... svi odose u Beograd .Zatvaranjem granice put kroz Toplicu se završava u Kuršumliji i tu je kraj, slepo crevo. Naravno to ne sprečava albance da već polako kupuju imanja sa naše strane granice. Samo u Podujevu živi oko 140.000 ljudi a u graničnoj opštini Kuršumlija svega 20.000 i to su mnoga naša pogranična sela bez stanovnika... no to nije predmet ovog foruma.
Postoji neka inicijativa i da „Romantika“ krene ovuda, pa da se obiđu crkva Sv. Prokopija i Latinska crkva u Prokuplju, rimske terme, tvrđava na Hisaru i epigenija reke Toplice (jedna od dve u svetu- fenomen gde reka okreće za 180° i teče "unazad" da bi obišla brdo Hisar sa tri strane, a zatim teče dalje ka Južnoj Moravi). Zatim bi se putovanje nastavilo ka arheološkom nalazištu u Pločniku. Pa onda Kuršumlija sa svoje dve crkve Sv. Nikola i Sv. Bogorodica koje je sagradio Stefan Nemanja. I na kraju naravno Đavolja varoš.

Eto, to sam uspeo da saznam na osnovu dostupne literature i iz razgovora sa ljudima. Bilo bi lepo kada bi neko dopunio ovaj tekst jednim delom o voznim sredstvima koja su saobraćala na ovoj pruzi, tu sam ja slab... znam samo ovo što sam viđao zadnjih godina dizelke 644, 621, 641 i šinobus 812...Takođe nedostaje deo o staničnim zgradama. Mislim da su stanice ove pruge pravi biseri arhitekture, naročito one od Kuršumlije ka Merdaru. Kada bi se sredile mogle bi da budu turističa atrakcija na putu do Đavolje varoši.

Pozdrav!

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Niš - Prokuplje - Priština - Kosovo Polje

Poruka od ivanjz »

Železnička stanica u Prokuplju za vreme otvaranja pruge.
ProkupljeOtvaranje.jpg
ProkupljeOtvaranje.jpg (193.23 KiB) Pregledano 5558 puta
http://www.google.com

alend
Vozovođa
Poruke: 239
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:00
Kontakt:

Re: Pruga Niš - Prokuplje - Priština - Kosovo Polje

Poruka od alend »

Pogled na Kuršumliju.
Kursumlija_zpsce97b283.jpg
Kursumlija_zpsce97b283.jpg (110.72 KiB) Pregledano 5558 puta
Pruga sa železničkim mostom.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Niš - Prokuplje - Priština - Kosovo Polje

Poruka od ivanjz »

Železnička stanica Kuršumlija.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga Niš - Prokuplje - Priština - Kosovo Polje

Poruka od cira-1 »

Ulazak prvog voza u Kuršumliju 1936. Sa foruma KURŠUMLIJA.
Prilozi
Kursumlija.jpg
Kursumlija.jpg (9.85 KiB) Pregledano 7153 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Niš - Prokuplje - Priština - Kosovo Polje

Poruka od ivanjz »

Tokom 60-tih godina mašinovodje sa lajkovačke pruge često su išli na normalnu vuču kao ispomoć. Najčešće su vozili na relaciji Kraljevo-Kosovo Polje. Među njima i mašinovođ Radivojević Živan. Donja fotografija ispred lokomotiva 33-333 verovatno je nastala u stanici u Kosovo Polje.

Slika

http://wwww.google.com

Korisnikov grb
presa
Šef stanice
Poruke: 378
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:15
Mesto: Мали Борак
Kontakt:

Re: Pruga Niš - Prokuplje - Priština - Kosovo Polje

Poruka od presa »

Iz Ilustrovanog lista, okićena lokomotiva u stanicu u Nišu spremna za svečano otvaranje pruge Niš - Prokuplje.

http://www.google.com
Prilozi
Nis-Prokuplje.jpg
Nis-Prokuplje.jpg (99.6 KiB) Pregledano 7831 put

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Niš - Prokuplje - Priština - Kosovo Polje

Poruka od ivanjz »

Svečani doček voza u stanici Pločnik 04.12.1929. godine.

Zanimljivo je da stanica Pločnik ima veliku udaljenost stanične zgrade od prvog koloseka. Koji je bio razlog za ovo teško je reći. Ovo se lepo vidi i na sadašnjoj fotografiji ove stanice.

Da li ovom prugom uopšte više voze vozovi?

http://www.google.com
Prilozi
Plocnik-1929.jpg
Plocnik-1929.jpg (111.38 KiB) Pregledano 7783 puta
PlocnikSt1.jpg
PlocnikSt1.jpg (375.33 KiB) Pregledano 7783 puta

Pošalji Odgovor

Povratak na “Istorija pruga normalnog koloseka u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 16 gostiju